مشاوره حقوقی توقیف اموال، وکیل توقیف اموال منقول و غیر منقول | انواع توقیف اموال + نکات حقوقی

اگر طرح دعوا کنید و نیاز به توقیف اموال فرد پیدا کنید در این مرحله حتما نیاز به وکیل برای توقیف اموال دارید و وکیل برای توقیف اموال کسی است که با آگاهی کامل از قوانین اعم از قوانین عام و خاص سعی و تلاش می کند بهترین راه را برای رسیدن به مقصود موکل خویش انتخاب کند و بهتر است برای توقیف اموال از یک وکیل توقیف اموال استفاده کنید تا در روند و پیگیری پرونده کمک بهتری بتواند به شما کند. میتوانید از مشاوره تلفنی موسسه حقوقی بهره مند باشید.

وکیل توقیف اموال منقول و غیر منقول

اموال منقول به چه اموالی گفته می شود؟

اموال منقول به اموالی گفته می‌شود، که عرفا می‌توان آن‌ها را جابجا نمود. برای توقیف اموال منقول باید به موارد زیر توجه داشت:

  • اموال منقول نظیر خودرو، موتور، سیمکارت و … که دارای سند هستند هم از طریق اجرای ثبت و نیز از طریق توقیف اموال یا همان قرار تامین خواسته قابل توقیف می‌باشد.
  • در مورد اموال منقول موجود در یک مکان مانند اسباب و وسایل اصل بر آن است که اموال مربوط به مالک مکان است، مگر آن که شخص دیگری، دلیلی برای رد این ادعا داشته باشد. همچنین، در اموال شخصی زنانه و یا مردانه اصل بر این است که به زن یا مرد صاحب و یا متصرف مکان تعلق دارد.

برای توقیف اموال منقول، ابتدا باید صورت برداری از اموال انجام شده و سپس ارزیابی اموال منقول صورت گیرد. چنانچه نیاز باشد که اموال توقیف شده به محل دیگری انتقال یابند، برای اموال از طرف دادگاه امین تعیین می‌شود.

اموال غیر منقول به چه اموالی گفته می شود؟

اموال غیرمنقول، اموالی هستند، که عرفا امکان انتقال آن‌ها وجود ندارد، مانند زمین، ملک و … برای توقیف اموال غیر منقول باید موارد زیر را درنظر داشت:

  • چنانچه مال غیر منقول و یا ملک، دارای سند رسمی باشد، می‌توان از طریق اجرای ثبت ملک را توقیف نمود. بدین صورت که ابتدا ثبت مرکزی به اداره ثبت محل وقوع ملک درباره توقیف ملک اطلاع داده و از این اداره استعلام می‌گیرد. چنانچه ملک، دارای سند رسمی به نام محکوم علیه باشد، ملک توقیف گردیده و در دفتر املاک و یا سامانه اسناد ثبت می‌گیرد. چنانچه ملک در حال انتقال به محکوم علیه باشد، ملک در زمره املاک بازداشتی قرار می‌گیرد.
  • چنانچه مال غیر منقول، دارای سند رسمی نباشد، باید از طریق دادگاه، ابتدا ثابت نمود که مال به نام محکوم علیه است و نسبت به توقیف اجرایی آن اقدام نمود. یکی از دلایلی که می‌توان برای اثبات مالکیت محکم علیه بر مال غیرمنقول استفاده کرد، تصرف وی در مال مذکور است.
  • چنانچه عواید مال منقول مانند اجاره ملک، به قدری باشد که در طول مدت یکسال بتواند بدهی محکوم علیه را پرداخت نماید، می‌توان در صورت صلاحدید دادگاه به جای عین مال منافع آن را توقیف نمود.

در مورد صورت برداری و ارزیابی اموال غیرمنقول همان فرآیند ذکر شده در مورد اموال منقول طی خواهد گردید. با این تفاوت که در مورد خود مال غیرمنقول تا زمان اجرای حکم دادگاه، مال به متصرف فعلی سپرده می‌شود و در مورد عواید، فرد امین با توافق طرفین و یا رای دادگاه تعیین می‌گردد.

اموال غیر منقول به چه اموالی گفته می شود؟

انواع توقیف اموال:

  • توقیف اموال در خصوص چک
  • توقیف اموال در خصوص کارفرما
  • توقیف اموال در خصوص مهریه

چه اموالی قابل توقیف نیستند؟

طبق ماده ۶۵ قانون اجرای احکام اموال زیر برای اجرای حکم توقیف نمی شود:

  1. لباس و اشیاء و اسبابی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و خانواده او لازم است.
  2. آذوقه موجود به قدر احتیاج یک ماهه محکوم علیه و اشخاص واجب النفقه او
  3. وسایل و ابزار کار ساده کسبه و پیشه وران و کشاورزان
  4. اموال و اشیایی که به موجب قوانین مخصوص غیر قابل توقیف می باشند.

تبصره : تصنیفات و تالیفات و ترجمه هایی که هموز به چاپ نرسیده بدون رضایت مصنف و مولف و مترجم و در صورت فوت آنها بدون رضایت  ورثه یا قائم مقام آنان توقیف نمی شود.

ویژگی بهترین وکیل برای توقیف اموال چیست؟

یکی از ویژگی های وکیل برای توقیف اموال این است که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد و بهتر بگویم رزومه کاری خوبی داشته باشد و شاید سوال بپرسید از کجا بفهمیم رزومه کاری وکیل چطور بوده است ؟ در پاسخ به این سوال گرچه سخت و مبهم است اما قبل از اینکه پرونده را به یک وکیل دادگستری تحویل بدهید حتما با او یک جلسه مشاوره داشته باشید ، محیط کار او را بسنجید ، نحوه برخورد و استفاده از کلمات و اصطلاحات قانونی را بسنجید و سعی کنید سابقه کاری او را بپرسید که او چند سال سابقه کار داشته است همه این ها اگرچه یقین حاصل نمی کنند اما کمک بسیاری می توانند به موکل بنمایند.

ویژگی بهترین وکیل برای توقیف اموال چیست؟

نکات حقوقی

  • براساس قانون، برخی از اموال مانند یک ملک که محکوم علیه و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کنند، جزو مستثنیات دین بوده و نمی‌توان آن را توقیف نمود. البته قانونگذار به این موضوع که ملک حتما باید به نام محکوم علیه باشد، اشاره‌ای نکرده است. بنابراین، در بسیاری از پرونده‌ها، قضات بخشی از ملک را توقیف و بخشی دیگر را مستثنی می‌کنند تا با فروش ملک، محکوم علیه یا ملکی کوچکتر بخرد و یا بتواند ملکی را رهن کند و مابقی مبلغ ملک به طلبکار برسد.
  • چنانچه ملک توقیف شده به مرحله مزایده برسد، باید هزینه مزایده معادل نیم عشر دولتی یعنی ۵ درصد ارزش ملک به حساب دادگستری واریز گردد.
  • چنانچه اموال توقیف شده، مشاعی بوده و قابلیت افراز نداشته باشد، کل ملک یکجا به مزایده رفته و سهم سایر شرکا نیز پس از فروش به ایشان داده می‌شود.
  • اگر پیش از اجرای حکم فردی مدعی ملک توقیف شده باشد، باید اعتراض ثالث اجرایی را مطرح نموده و در صورتی که حق با وی باشد، دستور توقف عملیات اجرایی صادر خواهد شد.

دیدگاه و سوالات خود را مطرح بفرمایید.

مشاهده خدمات دیگر