محاسبه نرخ مهریه به روز و پاسخ به سوالات متداول، نرخ مهریه به روز و محاسبه آن سوال بسیاری از افراد مخصوصا بانوان محترم است. مهریه، مالی است که به محض وقوع عقد ازدواج، به تملک زن در می آید و شوهر نیز موظف به پرداخت آن است. به موجب قانون مدنی، هر آنچه را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد، می توان به عنوان مهر در نظر گرفت. یکی از مواردی که از گذشته تا به حال، به عنوان مهریه در نظر گرفته می شود، پول یا همان وجه رایج است.

معمولا، خانم ها در هنگام انعقاد عقد نکاح ،مهریه خود را مطالبه نمی کنند و ممکن است بعد از گذشت سال ها، خواستار دریافت مهر خود شوند. در این وضعیت، ممکن است زوجین، علی الخصوص خانم ها برای پرداخت مهر، با سوالات و چالش هایی مواجه شده که یکی از آنها، این است. که مهریه آنها به نرخ روز چقدر خواهد بود؟

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم، در ابتدا، به این سوال پاسخ دهیم که منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟. سپس در ادامه، نحوه محاسبه مهر به نرخ روز و فرمول حساب کردن را توضیح خواهیم داد. اگر در خصوص این موضوع سوالاتی دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

مهریه من چقدر میشود؟

مهریه شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

توافق شما و همسرتان: مهریه، یک توافق بین زوجین است و می تواند هر مقداری که طرفین توافق کنند، باشد.
عرف و رسوم منطقه شما: در برخی مناطق، مهریه های سنگین مرسوم است، در حالی که در برخی دیگر، مهریه های سبک تر مرسوم است.
وضعیت مالی همسرتان: اگر همسرتان از نظر مالی وضعیت خوبی داشته باشد، می توانید مهریه بیشتری مطالبه کنید.
در صورتی که شما و همسرتان در خصوص مهریه توافق نکرده باشید، دادگاه با توجه به عرف و رسوم منطقه شما و وضعیت مالی همسرتان، مهریه را تعیین خواهد کرد.

بر اساس ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، مهریه زن عبارت است از «مالی که به موجب عقد نکاح به زن تعلق می گیرد.»

مهریه می تواند به صورت نقدی، سکه، طلا، ملک، یا هر چیز دیگری باشد که دارای ارزش اقتصادی است.

مهریه بر دو نوع است:

مهریه معجل: مهری که باید بلافاصله بعد از عقد نکاح به زن پرداخت شود.
مهریه مؤجل: مهری که پرداخت آن به تأخیر افتاده است.
در صورتی که مهریه شما معجل باشد، همسرتان باید آن را بلافاصله بعد از عقد نکاح به شما پرداخت کند. در صورتی که مهریه شما مؤجل باشد، همسرتان باید آن را در زمان مقرر در عقدنامه یا به هر نحو دیگری که توافق کرده اید، به شما پرداخت کند.

در صورتی که همسرتان مهریه شما را پرداخت نکند، می توانید از او شکایت کنید و دادگاه او را به پرداخت مهریه محکوم خواهد کرد.

اگر می خواهید بدانید که مهریه شما چقدر می شود، لازم است با یک وکیل یا کارشناس حقوقی معتبر مشورت کنید تا از حقوق خود در این زمینه آگاه شوید.

منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟

به مجرد وقوع عقد نکاح، یک سری حقوق و تکالیف بر عهده زن و شوهر قرار می گیرد. یکی از آثار مالی که به موجب نکاح، ایجاد می شود، مهریه یا صداق است. مهریه، در واقع مالی است که به موجب توافق میان زوجین، مرد، در هنگام انعقاد عقد ازدواج، موظف به پرداخت آن می شود و زن، مالک آن است. وی می تواند هرگونه تصرفی در آن بنماید. معمولا، خانم ها در هنگام انعقاد عقد، مهر خود را طلب نمی کنند. اما ممکن است، سال های بعد، آن را مطالبه نمایند که در این حالت، مساله پرداخت مهریه، مطرح می شود.

به موجب تبصره ۱۰۸۲ قانون مدنی: ” چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد. مگر این که زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.”

بنابراین، بر اساس این ماده قانونی، در پاسخ به این سوال که منظور از مهر به قیمت روز چیست؟. باید بگوییم، اگر مهریه وجه رایج باشد.، در هنگام پرداخت آن، باید این وجه رایج، مطابق نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی، محاسبه و پرداخت شود.

باید به این نکته اشاره شود که موضوع محاسبه مهریه به نرخ روز، فقط مختص به وجه رایج می باشد. زیرا دیگر اموالی که می توانند به عنوان مهریه قرار بگیرند؛ مانند ماشین، سکه و مواردی از این قبیل، با گذشت زمان، ارزش خود را از دست نداده و افزایش قیمت پیدا می کنند. اما وجه رایج، لزوما باید با توجه به نرخ تورم، محاسبه گردد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟ و گفتیم که به موجب قانون مدنی، اگر مهریه، وجه رایج باشد، برای پرداخت آن، باید نرخ روز آن بر اساس نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی، محاسبه گردد. در این بخش قصد داریم، نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز را بیان کنیم.

تعیین ارزش مهریه به نرخ روز، فرمولی دارد که با دانستن آن، می توانید میزان مهریه خود را مشخص کنید. این فرمول، در ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، مشخص شده است که فرمول حساب کردن آن به صورت زیر می باشد:

ارزش مهریه به روز = مبلغ مهریه × عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد

با توجه به اینکه محاسبه مهریه به نرخ روز از طریق فرمول حساب کردن، ممکن است دارای ایراداتی باشد. مرکز مشاوره قوه قضاییه، اقدام به راه اندازی سامانه ای کرده است که افرادی که قصد محاسبه مهر خود را به نرخ روز را دارند، می توانند از فرمول حساب کردن آنلاین استفاده کنند.

برای محاسبه مهریه از طریق این سامانه، باید وارد سایت مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه شوید. سپس، گزینه محاسبه مهریه را انتخاب نمایید و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده، مهریه به نرخ روز، برای شما محاسبه خواهد شد.

سوالات متداول

۱- منظور از مهر به نرخ روز چیست؟

مهریه به نرخ روز یعنی اگر مهر وجه رایج باشد باید برای پرداخت آن قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد در نظر باشد. این قیمت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین شده محاسبه گردد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

۲- نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به چه صورت است؟

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز باید براساس فرمول حساب کردن آن انجام شود.

۳- نحوه محاسبه مهر به نرخ روز به صورت آنلاین چگونه است؟

برای محاسبه مهر به نرخ روز به صورت آنلاین فرد متقاضی باید به سامانه مرکز مشاوره قوه قضاییه مراجعه نماید.

جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان با موسسه حقوقی مبدأ تماس بگیرید: ۰۲۱۲۲۸۵۹۰۲۳ _ ۰۹۱۲۲۰۲۶۸۲۸

دیدگاه و سوالات خود را مطرح بفرمایید.

مشاهده خدمات دیگر